Odi odi (gegroet)

If yu no wani odi odi yu no musu meki yu oso na sey pasi. Dit is een bekend spreekwoord in Suriname waarvan ik geen equivalent ken in het Nederlands. Letterlijk betekent het: ‘als je niet gegroet wil worden moet je je huis niet langs de baan bouwen’. Dit spreekwoord geldt helemaal voor het huis aan de Tokailaan no 1 waar mijn moeder woont. De familie Bottse woont daar al meer dan 75 jaar, zij zijn dus heel bekend bij jong en oud. Als mijn moeder na haar dutje om 16:00 op haar balkonnetje komt zitten begint de odi odi. ‘Dag oma’, ‘dag mevrouw Bottse’, ‘dag vrouw Susan’, ‘mammie hoe gaat het?’ ‘Goede middag’, zo gaat het de hele middag en vooravond door. Af en toe vraag ik: ‘wie is dat?’. ‘Dat is de dochter van mevrouw X die heeft gewoond aan de Y straat of de kleinzoon van mevrouw Z van tegenover de kerk’ enz. Maar regelmatig hoor ik ook: ‘ ik weet het niet’. Dat stelt mij dan gerust, het is toch niet zo erg gesteld met mijn mensenkennis. Na een week doe ik vrolijk mee.

Dit zijn de mensen die niet blijven staan voor een praatje, maar dan heb je ook de dagelijkse praatjesmakers. Steven de Haïtiaanse nachtwaker die hier al meer dan 20 jaar woont en nog steeds de lokale taal gebrekkig spreekt, of Jerry de schoonzoon van mijn moeder haar beste vriendin. Hij snoeit ook haar planten en heeft de kwalijke gewoonte zichzelf al van op afstand aan te kondigen. Of Henkie, de zoon van een collega van mijn vader (wijlen), die na zwaar drugs gebruik gehandicapt is geraakt.

Vandaag heeft mijn moeder Henkie kunnen behoeden voor arrestatie. De politie was bezig al de illegale parkeerwachters bij de Combémarkt op te pakken en Henkie liep daar toevallig tussen. Aangezien hij lijkt op het gespuis dat daar ongevraagd de parking verzorgt, wilden de politie agenten hem arresteren. Mijn mama kon dat voorkomen door te zeggen dat hij voor haar werkt. Wat en klein beetje waar is als je wat gras uittrekken, het terrasje vegen, de planten wateren en de occasionele boodschap werk kunt noemen.

In ieder geval Tokailaan no 1 staat bekend als de plek waar je altijd voor een bordje eten, een recept voor een oso dresi (kruidenmedicijn) of wijze raad kunt aankloppen.

Plaats een reactie